Review on ASTROLITES new album in “We love Rock”

Rockabilly med bredd
6/10

ASTROLITES kan vid en första anblick framstå som ett konventionellt rockabillyband, om än bättre än genomsnittet. Deras genuina intresse för hot rods och cruising skiner igenom i en låt som Chop Top ’49, och när man hör deras klassiska shuffle-beats och CHUCK BERRY-liknande lead fills behöver man inte se stålkammen och brylkrämstuben sticka upp ur bakfickan på jeansen för att veta att de finns där. Låtar som Devil Woman och Here I Am – för att nämna några representativa spår – utgör solid rockabilly, väl levererad men samtidigt lite stereotyp och i längden inte alltför engagerande.

Tur då att svenskarna på sin andra giv “Play For Keeps” häller lite fulsprit i bålen, i form av både trallvänligare tongångar á la RAMONES och spår där drivet är lite kaxigare och mer nervigt. Go Rebel Go är ett bra exempel på det förra, och Roll With The Dead (skivans bästa låt, som bjuder på vaga THE HIVES-vibbar) ett ännu bättre exempel på det senare. Variationen kröns genom latinskt klingande Astrolito och hurtigt glada versionen av JOHNNY CASH-pärlan Ring Of Fire. Konsekvensen av detta är att ASTROLITES i och med “Play For Keeps” framstår som en av de starkare akterna inom sitt gebit.

En sak som dock stör (åtminstone mig) en hel del, är att vokalisten Örjan Jonssons engelska uttal bitvis uppvisar ganska tydliga brister. Det, kombinerat med det faktum att jag trots allt föredrar min rock ‘n’ roll med buskiga polisonger snarare än Elvisfrilla, begränsar mitt betyg till en stark sexa. Die hard-fans av rockabilly lär dock välja högre siffror än så – något som ASTROLITES sannolikt förtjänar.

/Fredrik Sandberg
We Love Rock