Reviews for Astrolites

2010-11-12
Astrolites – Play For Keeps

Årets odiskutabelt bästa svenska platta kommer från Astrolites. De spelar vad de själva kallar Hi-Speed Rockabilly; en mer träffande beskrivning går nog inte att göra. Det är rått, tungt och svängigt. Bandet gjorde ju en lysande version av Riot on the Rocks på Hellacopters Tributen som kom tidigare i år. När jag nu gång på gång spelar nya fullängdaren så är det snarare så att de två covers som finns på plattan känns överflödiga. Ring of Fire är ju en suverän låt, och Astrolites gör inte på något sätt en dålig version, men det känns lite fantasilöst. Speciellt då influenserna från Social Distortion, som också spelar den, inte skäms för sin närvaro. Då funkar Johnny Hortons I’m Coming Home betydligt bättre. Men faktum är att bandet har så pass bra egna låtar att det räcker och blir över. Öppningspåret Chop Top ’49 sätter stämningen. Sedan följer låtar som Rock n’ Roll Star, Go Rebel Go och Don’t Be Shy för att nämna några av plattans höjdpunkter. Så frågan är vad som kan vara en bättre investering nu när vinterkyla och snökaos drar in över landet. För i alla fall jag har svårt att sitta still till det här.
JOCKE 13 BLOG

CITY 17/11 – 2010

Astrolites – Play For Keeps (Heptown/Sound Pollution)
Gruppen bildades 2002 då med namnet Tom Wilson & Astrolites och debuten ”Hard Luck” når butikerna 2007. Tremannabandets liveframträdande har rykte om sig att bara ha ett läge nämligen fullt ös och stilen som de beskriver sin musik kallar herrarna också för Hi-Speed rockabilly.

Här finns en rad influenser eller musik som kan härledas, inledande ”Chop top” finns en hel del vibbar från Elvis Presley och hans hit Jailhouse Rock. På ”Devil Woman” känns musiken som en tidig variant av allas vår Jerry Williams driftiga framförande. Det stiltypiska gitarrsoundet från genren återskapas fullt ut på det nästan helt instrumentala spåret ”Astrolito”, ja här förflyttas vi verkligen tillbaks till ”the real thing” ala 50-tal inklusive en knäppande basgång och taktsektion. Associationerna är många men en låt kunde jag i alla fall novis som jag är inom denna tidiga rock`n roll nämligen Johnny Cash covern “Ring of Fire”, då naturligtvis i rockabilly tappning.

Bebop, Swing och drag av punk är andra stilar vilka vävs in med full intensitet och att någon hörande kan sitta still till låten ”Don`t Be Shy” finns inte på kartan. Jo här finns massor för den inbitne och även skribenter som jag vilka normalt inte lyssnar på genren. Svängigt är bara förnamnet men bäst blir det nog ändå på dansgolvet och jag som knappt kan dansa tryckare 😉
6,5/10 – Conny Myrberg
ARTROCK.SE

ASTROLITES I NYA UPPLAGAN NR. 51
Gillar du Social Distortion när de visar sina rockabilly influenser som mest så borde du också gilla Astrolites. De är «mer» rockabilly än Social Distortion men med samma driv i låtarna. I de låtar där man drar ner tempot och drivet så får man till en schysst stämning och håller det i lå…ngt borta från tråkighet och nostalgi. Man har ett perfekt ljud från ståbasen till skillnad mot många andra band där den drunknar i ljudbilden. De har också den goda smaken att ha med att par riktigt bra instrumentala låtar varav plattans sista tar oss med på en spännande tur på Reverend Horton Heats territorium. Det enda jag har att klaga på är covern på Ring Of Fire. Den kan knappast bli bättre än originalet, men måste man ändå göra den så måste man hitta på något alldeles speciellt som t ex
Wall Of Voodoo gör på sin version.
Janne Falk